Zaj臋cia logopedyczne

Zaj臋cia logopedyczne w KTA LublinZaj臋cia z logoped膮 s膮 prowadzone przez kilka dni w tygodniu wed艂ug ustalonego wcze艣niej grafiku. Zaj臋cia logopedyczne maj膮 na celu stworzenie odpowiedniej strategii komunikacyjnej dla danej osoby, kt贸ra w przysz艂o艣ci mo偶e pos艂u偶y膰 do porozumiewania si臋 w spo艂ecze艅stwie, wyra偶ania swoich potrzeb. W przypadku os贸b m贸wi膮cych doskonalenie mowy i聽 usprawnianie narz膮d贸w arytykulacyjnych, natomiast u os贸b niem贸wi膮cych聽 wprowadzanie wspomagaj膮cych i alternatywnych metod komunikacji m.in. PECS, U艂atwiona Komunikacja (UK), MAKATON, PCS, Piktogramy, Obrazki i inne).

PECS - Metoda ta zosta艂a opracowana 12 lat temu jako alternatywna metoda porozumiewania si臋, kt贸ra pozwala niem贸wi膮cym dzieciom i doros艂ym z autyzmam na inicjowanie komunikacji. PECS nie wymaga z艂o偶onych i drogich materia艂贸w. System ten zosta艂 stworzony z my艣l膮 o rodzicach, opiekunach i nauczycielach i mo偶e by膰 od razu stosowany w r贸偶nych miejscach i sytuacjach. Cel: umo偶liwienie dzieciom inicjowania spontanicznych kontakt贸w z innymi. PECS mo偶e by膰 u偶ywany wzgl臋dem dzieci i doros艂ych, kt贸re nie m贸wi膮. Osoby stosuj膮ce PESC s膮 uczone jak uzyska膰 i ofiarowa膰 obrazek z po偶膮danym przedmiotem osobie, z kt贸r膮 si臋 komunikuj膮, aby uzyska膰 po偶膮dan膮 rzecz. W miar臋 nauki dzieci s膮 uczone jak budowa膰 ca艂e zdania z u偶yciem obrazk贸w.

MAKATON - to system gest贸w i symboli graficznych. Makaton nie odkrywa czego艣 nowego, ale wykorzystuje to, co dziecko ju偶 zna - proste gesty i rysunki graficzne. Gesty s膮 formami wspomagaj膮cymi s艂owne porozumiewanie si臋 (komunikacja totalna lub symultaniczna), s艂u偶膮 jako dodatkowy 艣rodek, kt贸ry wzmacnia przekazywany dziecku lub przez dziecko komunikat. Gestom zawsze towarzyszy normalna, gramatyczna mowa. W Makatonie opr贸cz znak贸w manualnych wykorzystywane s膮 r贸wnie偶 symbole graficzne, z kt贸rych korzystaj膮 osoby, kt贸re nie s膮 w stanie wykona膰 gestu, wskazuj膮 w贸wczas na symbol i w ten spos贸b sygnalizuj膮 swoje potrzeby i zainteresowania. Wyb贸r formy gestu lub symbolu, zale偶y od indywidualnych potrzeb i umiej臋tno艣ci osoby korzystaj膮cej z metody. Dzieci i doro艣li oraz terapeuci maj膮 pe艂n膮 mo偶liwo艣膰 wyboru najbardziej adekwatnego i odpowiedniego dla siebie i sytuacji sposobu nauki. Gesty i symbole nie s膮 alternatywami wzajemnie wykluczaj膮cymi si臋, mog膮 by膰 stosowane 艂膮cznie lub rozdzielnie lub te偶 mog膮 by膰 艂膮czone z innymi systemami AAC. Znaki Makatonu s膮 formami, z kt贸rych mo偶na w odpowiednim momencie zrezygnowa膰, kiedy dziecko/doros艂y opanuje j臋zyk w stopniu umo偶liwiaj膮cym zrozumia艂e porozumiewanie si臋.

System PCS zawiera ponad 3500 symboli uporz膮dkowanych w nastepuj膮cych kategoriach:Spo艂eczne, Ludzie, Czasowniki, Opisowe, Jedzenie, Wypoczynek, Rzeczowniki oraz Inne/R贸偶ne. Podzia艂 taki u艂atwia wyszukiwanie potrzebnych symboli i poruszanie sie w tym systemie.Polsk膮 bibliotek臋 symboli PCS zawiera program Boardmaker, kt贸ry znajduje si臋 u偶ytkowania KTA O/Lublin

Piktogramy - to system komunikacji znakowo - obrazkowej przeznaczony dla os贸b niem贸wi膮cych lub maj膮cych problemy z werbalnym komunikowaniem si臋. Zasad膮 konstrukcji znak贸w jest czarne t艂o i bia艂a figura. Dodatkowo, ka偶dy znak jest opisany w postaci wyrazu okre艣laj膮cego tre艣膰 znaku. Poprzez lata system Piktogramy ulega艂 pewnym przekszta艂ceniom. Obecnie zawiera ok.1000 symboli. System Piktogramy do Polski trafi艂 poprzez Centrum Metod Alternatywnych w Szczecinie jest on obecnie cz臋sto stosowany w komunikacji alternatywnej.

Celem zaj臋膰 logopedycznych jest:

  • nauka nawi膮zywania, utrzymywania i doskonalenia interakcji komunikacyjnych,
  • nauka komunikowania si臋 z otoczeniem: kszta艂towanie mowy, kszta艂towanie rozumienia mowy oraz dost臋pnych sposob贸w komunikowania si臋, usprawnianie narz膮d贸w arytkulacyjnych,
  • w przypadku os贸b niem贸wi膮cych wprowadzenie wspomagaj膮cych i alternatywnych metod komunikacji tj. gest贸w, obrazk贸w, piktogram贸w, pisania na komputerze, kt贸re mog膮 pos艂u偶y膰 w przysz艂o艣ci do porozumiewania si臋 ze spo艂ecze艅stwem.

Tags: